مرگ حائری شیرازی + دلیل مرگ آیت‌ الله حائری شیرازی + جزئیات

آیت‌الله حائری شیرازی دار فانی را وداع گفت

آیت‌الله حائری شیرازی، از اساتید اخلاق حوزه علمیه دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش شهر مطلب، آیت‌الله حائری شیرازی که از چندی پیش به علت بیماری در بیمارستان بستری بود، ظهر روز چهارشنبه (۲۹ آذر) در ۸۱ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

مراسم تشییع این استاد حوزه فردا پنج‌شنبه ساعت ۹ صبح از مقابل مسجد امام حسن عسگری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

photo 2017 12 20 15 16 22 مرگ حائری شیرازی + دلیل مرگ آیت‌ الله حائری شیرازی + جزئیات

بیوگرافی حائری شیرازی

تحصیل

دوره سطح را ابتدا در مدرسهٔ منصوری و مدرسهٔ سید علاءالدین حسین و سپس مدرسه آقا بابا خان طی نمود. در این دوره از محضر درس فقیهانی چون بهاءالدین محلاتی و محمدعلی موحد بهره وافر برد و دورهٔ سطح را با روزی ده ساعت درس، در طی سه سال به پایان رساند. وی پس از فراغت از دروس سطح، برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم هجرت کرد. در قم مکاسب و کفایه را نزد محمدی فراگرفت و سپس شش ماه در درس قضای آیت الله بروجردی شرکت جست و پس از فوت ایشان در محضر استادانی مانند آیات عظام روح‌الله خمینی، داماد، اراکی حاضر شد

تدریس

حائری شیرازی از سال ۴۲ به بعد –حدود ۱۰ سال- در مسجد شمشیر گرهای شیراز جلساتی برای جوانان دوره‌های متوسطه و دانشجو تشکیل دادند. تعدادی از پرورش‌یافتگان آن جلسات اکنون از بزرگان فرهنگی اجتماعی و سیاسی استان فارس می‌باشند و در جریانات انقلاب در شیراز نقش مؤثری داشتند. از سال ۱۳۵۰ شمسی به‌طور متناوب بین قم و شیراز رفت‌وآمد داشتند و در مدرسه حقانی به تدریس می‌پرداختند.

139407141625515516250664 مرگ حائری شیرازی + دلیل مرگ آیت‌ الله حائری شیرازی + جزئیات

مبارزات

ورود ایشان به عرصه مبارزات سیاسی به سال‌های پس از تبعید اما م خمینی به ترکیه بازمی‌گردد. او به خاطر فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی بخصوص در ارتباط با مسجد شمشیرگرها چندین بار بازداشت، زندانی و تبعید شده‌است. ایشان در رابطه با ایام بازداشتشان خاطرهٔ جالبی را نقل می‌کند: «در سنهٔ ۱۳۵۲ یا ۱۳۵۴ روزی در زندان چشم‌هایم را بسته بودند و دوره بازجویی طولانی داشتم که در آن روزهای خاص شبی حالم خیلی سخت بود. مجلسی را دیدم که اما م خمینی در آنجا درس می‌دادند و صحبت می‌کردند و روحانیون هم زیاد بودند. سیدی وارد شد، اما م جلوی او راست‌قامت روی منبر ایستاد و سه بار فرمود الامان، الامان، الامان یا صاحب الزمان! من متوجه شدم وجود مقدس حضرت اما م زمان بوده. از فردای آن شب روش بازجویی عوض شد. یکی از صلحا گفت که اما م برایت امان گرفته‌است. این خیلی مقام است که اما م واسطهٔ فیض می‌شود. این، معنی نیابت است. معنی این است که بین اما م (عج) و امت حائل است و امت از این طریق به امامش می‌رسد» امام در نامه‌ای نیز که از پاریس برای آیت‌الله پسندیده ارسال داشته‌اند، چنین می‌نویسند: «… رسیدگی بعضی زندانیان و احوالپرسی از خودشان یا اقوامشان لازم است مثل آقای دستغیب و آقای حائری شیرازی و از این قبیل اشخاص …

حائری در بهار ۱۳۵۱ مدتی به شهر فومن تبعید گردید و در منزل همشیرهٔ آیت‌الله بهجت اتاق کوچکی گرفت و این دوران را با همسر و فرزندان و صاحب‌خانه‌اش گذراند. ایشان دربارهٔ این دوران می‌گوید: «در مدتی که در فومن در تبعید بودم، زبان گیلکی را یادگرفتم و توانستم یکی از جوانان آن شهر را با افکار خودم آشنا کنم. این جوان بااستعداد و خوش‌فکر که نامش آقای کامران زاده‌است [الآن] به‌عنوان قهرمان ایجاد اشتغال در استان گیلان مطرح است» در جای دیگری نیز در مورد دوران زندان و بازداشت این‌طور می‌گوید: «خدا ما را از یک‌سو حساب‌شده تحت‌فشار قرار می‌داد و از سویی دست ما را می‌گرفت تا از درون پوچ نشویم. یک‌بار که مرا به شکنجه‌گاه بردند دست‌هایم را از پشت بستند و … کیسه‌ای از شن را هم به آن آویختند و مرا روی یک‌پا نگه داشتند و شکمم را نیشگون گرفتند. من در این حال گفتم: خدایا تو می‌بینی! وقتی مأمور شکنجه آقای رضوانی که با عده‌ای من را تماشا می‌کرد این جمله را شنید، پرسید چه گفتی؟ من آن جمله را تکرار کردم. او همراهانش را از شکنجه‌گاه بیرون کرد و شلاقی را که در دست داشت به گوشه‌ای پرت کرد و خود را روی مبلی که در آنجا بود انداخت و با سرافکندگی گفت: تف بر این نانی که ما می‌خوریم! سپس دستبند را باز کرد و از من عذر خواست. از آن به بعد از مریدان من شد و از آن پس هرگاه دستگیر یا زندانی می‌شدم به من توجه داشت. ایشان در جای دیگری نیز در مورد دوران زندان و بازداشت این‌طور می‌فرمایند: «شخصی به نام دکتر فخرایی بود که درسیلی زدن مهارت داشت. او چنان سیلی به گوشم زد که تاکنون ناراحتی دارم و گوشم سنگین است»

D8ADD8A7D8A6D8B1DB8CD8B4DB8CD8B1D8A7D8B2DB8C مرگ حائری شیرازی + دلیل مرگ آیت‌ الله حائری شیرازی + جزئیات

نظرات و دیدگاه‌ها

وی در کتاب (پول رایج جهانی و احیای پول اسلام)، به ذکر ۱۰ مورد از تناقضات و مشکلات اساسی پول فعلی که مبتنی بر «اعتبار» است اشاره کرده و در کتاب دیگر (در اسلام پول نباید کار بکند) جایگزینی را برای پول رایج پیشنهاد می‌کند. به عبارت دیگر این دو کتاب مکمل یکدیگر هستند. در بخش‌هایی از این دو کتاب آمده‌است «پول در جامعه مانند جریان خون در بدن است. همانگونه که خون بدون اینکه مصرف شود تمام اعضا و بافت‌ها را به عدالت تغذیه می‌کند و به حرکت و زایش می‌کشاند، پول نیز در جامعه بدون اینکه مصرف شود باید به عدالت از کانال طرح‌ها و برنامه‌ها به اعضای جامعه برسد و آنها را به تولید و خدمات رسانی بکشاند. وی در این کتاب تأکید کرده‌است، پول رایج جهانی ملازم با رباست و قانون بانکداری بدون ربا استثناء از قانون حاکم بر بانکداری نیست. با تصویب قانون بانکداری بدون ربا قبول کردیم که از ندار بگیریم و به دارا بدهیم تا فاصله آنها روز به روز بیشتر شود! … ربا جزء لاینفک پول اعتباری است و بانکداری بدون ربا چیزی جز پذیرش بی‌ثباتی پول اعتباری و پذیرش بهره و تسلیم در برابر آن نیست. … باید پول اسلام را احیا کنیم؛ پول ثابت، اولین چیزی است که باید به عنوان بستر ممنوعیت ربا و رواج قرض الحسنه جا انداخته شود.»

حتما بخوانید :  لیگ جهانی کاراته 2017 + نتایج و قهرمانی ایران در کاراته 2017

در سنگر انقلاب

ایشان پس از پیروزی انقلاب مدتی به تدریس در دانشکده الهیات پرداخت و در اولین دورهٔ مجلس شورای اسلامی از سوی مردم شیراز به مجلس راه یافت. در نیمه‌های این دوره با شهادت آیت‌الله دستغیب از سوی حضرت امام خمینی طی حکمی نخست به امامت جمعه و سپس به نمایندگی ایشان در استان فارس انتخاب شدند. ایشان در دوره اول و دوم خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم فارس به مجلس خبرگان راه یافت و پس از فوت امام راحل به عنوان اولین مخالف شورایی شدن رهبری سخنان مؤثری را در این مجلس ایراد نمودند که در نهایت به انتخاب رهبری منجر گردید.[۷]

آثار و نوشته جات

از وی بیش از بیست کتاب منتشر شده‌است که برخی از آنها عبارتند از: مثلها و پندها (در ۸ جلد)- پول رایج جهانی و احیای پول اسلام- در اسلام پول کار نمی‌کند- ولایت فقیه- نماز- رمز دوام پیوند- در سایه سار وحی- انسان الهی- سیری در آفاق نور- انسان‌شناسی- تفسیر سوره حمد- علم و دین- تفکر- اخلاق در اسلام- اخلاق اسلامی- درس سحر (شرح ابیات حافظ)- راه رشد- تبلیغ در جبهه- نکته ها- الولایه- جاری حکمت

139410271327519336920924 مرگ حائری شیرازی + دلیل مرگ آیت‌ الله حائری شیرازی + جزئیات

فعالیت‌ها

طرح فلاحت در فراغت

وی در مورد این طرح می‌گوید: «در طرح فلاحت در فراغت فضای سبز بجای آنکه با پول دولت انجام شود با پول مردم انجام گیرد و بجای آنکه نگهداری متزلزل و غیر موفق دولتی با هزینه گزاف به مردم تحمیل شود به نگهداری مطمئن با پول خود مردم به آن دست یافته‌ایم قطعات سند مجزا و قابل انتقال به غیر دارند اما چند هزار قطعه بصورت تعاونی با هیئت مدیره و مدیر عامل واحد اداره می‌شوند هیئت مدیره منتخب، سرانه‌ای مشخص می‌کند برای نگهداری و افزایش ارزش و ارزش افزوده هزینه می‌شود بهمین جهت تا کنون بیابانهای بسیاری به فضای سبز تبدیل شده‌است.» البته باید توجه داشت زمینهایی که توسط ایشان به فضای سبز تبدیل شد بیابان نبودند و مرتع بود که تبدیل ان به فضای سبز در بحران آب استان فارس باعث عدم کشت بسیاری از زمینهای کشاورزی شد. این کار وابستگی به گندم را به خارج افزایش داد

حتما بخوانید :  جزئیات خبر بمب گذاری در بازار تبریز + جزئیات

آثار

کتب

  • انسان الهی
  • انسان‌شناسی
  • با علی در صحرا
  • تمثیلات
  • نحوه زمین خواری
  • تفسیر سوره حمد
  • تربیت کودکان
  • حافظ سر
  • درس سحر (در مورد اشعار حافظ)
  • در سایه سار وحی
  • رمز دوام پیوند یا آداب همسرداری
  • راه رشد
  • سیری در آفاق
  • مقدمه‌ای بر علوم انسانی
  • نماز
  • نکته‌ها
  • الولایه

مقالات

  • بزرگترین خدمت امام
  • پرسش و پاسخ
  • پیرامون فلاحت
  • تربیت طلاب
  • تلاش منهای اطاعت از رهبر
  • خاطرات زندان
  • در آستانه ظهور
  • دنیا از نظر یاران علی (ع)
  • رویکردی نو به مقوله اصلاحات
  • سلوک آهنین
  • طب النبی
  • مجلس کارشناسان
  • مردم و انگیزه الهی
  • پیامبر اعظم